Årets BjörneborgskalenderNyheter

Posted by Maria Mon, November 25, 2019 19:17:43

Blog imageNu finns årets Björneborgskalender till försäljning. Priset är 50 kr
De finns att köpa i Kristinehamn på Turistbyrån och hos frisör Olle Skoog samt i Björneborg genom att kontakta Claes Berglund 070-6466 911
Medlemshushåll får som vanligt ett exemplar gratis.

Kulturkalaset 2019Nyheter

Posted by Maria Mon, November 25, 2019 19:08:27

Precis som förra året deltog vi i kommunens kulturkalas genom att hålla museet öppet under tre lördagar i oktober.

Vi visade museet och de tre bildutställningarna ”Björneborg från ovan”, ”Förr och Nu” samt ”Gamla Björneborgsbilder”. Totalt under de tre lördagarna besöktes museet av ca 100 personer.

Besökarna visade stort intresse för både museet och bildutställningarna och en del personer tillbringade flera timmar i Bruksgården.

Öppet Hus 24 augustiNyheter

Posted by Maria Wed, August 28, 2019 21:11:20

Lördagen den 24 augusti hade hembygdsföreningen Öppet Hus på Bruksgården.
Under dagen visades museet samt utställningarna "Björneborg från ovan" och
"Förr och Nu". Även några skärmar med gamla Björneborgsbilder visades. PRO
serverade kaffe med tilltugg. Det största intresset visade besökarna för bildut-
ställningarna och då speciellt för de gamla Björnborgsbilderna. Björneborgsbilderna gick också att beskåda i ett bildspel i en dator. Besökarna verkade trivas och många stannade kvar till stängningsdags. Ca 75 personer besökte Bruksgården under dagen.

ÅrsmöteNyheter

Posted by Maria Thu, March 14, 2019 21:21:16

Lördagen den 23 februari hade vi vårt årsmöte i Missionshuset. Ett 35-tal medlemmar hade infunnit sig till mötet, som inleddes med kaffe och Björneborgsbakelse. Leif Lindén stod för en stunds underhållning med sång och musik.

Blog image

Därefter vidtog årsmötesförhandlingarna med Christer Nordgren som ordförande och Lena Allbrink som sekreterare. Verksamhetsberättelse och revisionsberättelse lästes upp och styrelsen beviljades ansvarsfrihet för det gångna verksamhetsåret.
Därefter var det omval av tre styrelseledamöter för 2 år, Christer Nordgren, Claes Berglund och Maria Berglund samt nyval av Rolf Erlandsson.

Ett år kvar i styrelsen har: Lill Rylander, Bengt Bengtzing, Birgit Andersson och Lena Allbrink.
Posten som ordförande är fortfarande vakant

Blog image

Efter avslutat möte tackade Christer för visat intresse och förklarade mötet avslutat. Många satt kvar en god stund vid borden för att få sig en pratstund om gamla minnen.

Järnverket och kyrkanNyheter

Posted by Maria Tue, November 20, 2018 19:29:49

Claes och Christer var inbjudna till Björneborgs kyrka på Hemkyrkans dag den 28 oktober, för att för hembygdsföreningens räkning berätta om de invävda symbolerna i kyrkans kormatta. Symbolerna OPS (Olof Persson, järnverkets grundare), CAH (tackjärnskvalitet) och årtalet 1656 som finns invävt i mattan, hör alla samman med järnverket.

Dessa symboler var anledningen till inbjudan och var alltså utgångspunkten för föredraget som Claes och Christer höll. De visade även upp ett stycke tackjärn som finns museet.

Kulturkalaset 2018Nyheter

Posted by Maria Tue, November 20, 2018 19:08:41

I år var första gången som Hembygdsföreningen deltog i Kristinehamns Kommuns arrangemang Kulturkalaset genom att hålla museet öppet tre lördagar i oktober.
Tillströmningen av besökare var inte så stor men det var ändå fler än väntat. Ca 60 personer besökte museet totalt under de tre dagarna.

Blog imageBildutställningen från Öppet hus 18 augusti visades igen

Blog imageUnga besökare skriver i gästboken

Björneborgsvandring runt RothuggetNyheter

Posted by Maria Tue, November 20, 2018 18:24:23

Onsdagen den 22 augusti ordnades en Björneborgsvandring. Starten var vid PRO-stugan och vi vandrade Stationsvägen och vidare på Verkstadsgatan och stannade till vid olika platser där Claes visade bilder på hus och torp som tidigare legat på platserna.
Vidare gick vi Rothuggsgatan - förbi äldreboendet Skogshyddan - Hyttgatan och åter till PRO-stugan där vi avslutade med medhavd fika.

Öppet hus 18 augustiNyheter

Posted by Maria Tue, November 20, 2018 18:06:39

Blog imageBildutställningen

Lördagen den 18 augusti bjöd hembygdsföreningen in till öppet hus i Bruksgården.

Museet visades på övervåningen. På nedre plan hade PRO kaffeservering i den ena salen och hembygdsföreningen visade bilder i den andra.

Utanför hade Equmenia-scouterna (fd SMU-scouterna) en aktivitet och bjöd på krabbelurer.

Bildutställningen bestod av en ny utställning: Förr och Nu, där hus och platser på gamla foton parats ihop med nytagna foton från samma platser samt även de gamla bildskärmarna med blandat innehåll och skolfoton. En intresserad reporter från Nya Kristinehamns Posten gjorde ett fint reportage om dagen.

Uppskattningsvis besöktes vi av ca 100 personer.

Blog imageClaes Berglund intervjuas av Nya Kristinehamnsposten